donderdag 15 juni 2006, 23.41 uur – Bart
Categorie: Algemeen

De Provincieboot

Directievaartuig

Als u dit leest heeft een deel van Zuid-Hollandse VVD fractie er weer een gezellig dagje opzitten. Ze waren vandaag namelijk met de provincieboot (statenjacht volgens de VVD) bij het vertrek van de Volvo Ocean Race. Als ik aan Volvo denk, dan denk ik inderdaad aan zeilen, maar dat terzijde.

Waarom heeft de provincie zon boot?

Niemand weet het (want hij is al sinds 1961 eigendom) en daarom moet die boot zo veel mogelijk voor van alles en nog wat en door zo veel mogelijk clubs gebruikt worden. Alleen dat kost geld. 1100,- per dagdeel om precies te zijn.
En tot voor kort (2005) werd dat niet in rekening gebracht bij de gebruikers.
Waarom niet?
Ook dat weet tot nu toe nog niemand, maar we hebben al gevraagd of er niet toch een reden voor is. Al duurt dat antwoord wel erg lang.

Nu is het niet doorberekenen van de kosten voor provinciale gebruikers niet zon enorm probleem, want dat geld komt uit dezelfde pot. Erger is dat ook allerlei externe gebruikers alleen maar de drankjes moesten afrekenen.
Maar belangrijker is de vraag waarom we zon boot hebben. Er kunnen maar 16 personen op en zaken bespreken kan ook in een zaaltje, op een terras of wat dan ook. Daarnaast interesseert het niemand iets als hij of zij op het directievaartuig van de provincie Zuid-Holland wordt ontvangen, het is slechts een leuke bijkomstigheid.

Omdat tot voor kort het gebruik van de boot dus niet werd doorberekend, kwam er een brief van de provinciesecretaris dat het gebruik nu wel netjes doorberekend zou worden.
Paniek was het gevolg. De LPF wilde toch wel graag gratis (of tegen een laag tarief) van de boot gebruik blijven maken en ook van andere statenfracties kwam zon zelfde geluid.

Dus binnen een paar dagen lag er een nieuwe brief dat de statenfracties toch nog 1 maal per jaar gratis van de boot gebruik kunnen blijven maken.
Op uw kosten, maar dat voelde u natuurlijk al.

Nu vind ik dit maar grote onzin en wat mij betreft maken we er snel een einde aan, maar zelfs al zou je zon privilege voor statenleden in stand houden, doe dan iets met de boot wat je functie als volksvertegenwoordiger zou versterken in plaats van een door de provincie gesubsidieerde hobby als zeilbootjes kijken. Dat kan namelijk ook gewoon tussen het publiek op de kade.

6 reacties »

1. Onbegrijpelijk zo’n provinciale boot. In Noord-Holland willen een aantal fracties ook graag een “statenjacht”. Het nut ervan hebben ook zij niet uit kunnen leggen.

Vreemd dat juist de VVD vindt dat de provincie moet fungeren als al dan niet gratis bootjesverhuur. De VVD was toch die partij die de overheid zo min mogelijk taken toebedeeld en zoveel mogelijk overheidstaken privatiseerd?

Reactie door Simon — maandag 19 juni 2006 @ 17:26

2. In onze mooie provincie Zuid-Holland is al meer dan 100 jaar een directievaartuig moet alles dan zomaar weg gedaan worden.
    Gerrit van dam.

Reactie door Gerrit van dam — dinsdag 16 september 2008 @ 8:37

3. ja gerrit dat ding moet zo snel mogelijk de deur( haven) uit onzinnig vergooien van onze provinciale opcenten van de wegenbelasting hier kunnen veel nuttiger dingen van gedaan worden europa weg in leiden verbreden en zorgen voor betere doorstroming van het verkeer en vooral beter bus vervoer dan kan ik mijn auto wat vaker laten staan!!!

Reactie door martine — vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:24

4. Nou weet wel iets wat meer opleverd,wat dacht je van al ddie wachtgeld regelingen als jullie er geen zin meer in hebben.Er word grof geld gegeven om oude schepen te behouden en zoiets moois moet weg,de om gekkerde wereld.

Reactie door petra — zondag 20 juni 2010 @ 10:01

5. Nou weet wel iets wat meer opleverd,wat dacht je van al die wachtgeld regelingen als jullie er geen zin meer in hebben.Er word grof geld gegeven om oude schepen te behouden en zoiets moois moet weg,de omgekeerde wereld.

Reactie door petra — zondag 20 juni 2010 @ 10:04

6. [...] het andere kamp wilde de boot graag verkopen, want de provincie heeft er geen enkel voordeel van. Hier schreef ik er al eerder over. Na de verkiezingen zag ik dat bij de VVD de aanhangers van het [...]

Pingback door Bart Vermeulen » het afscheidsproces bij de provincieboot — donderdag 24 juni 2010 @ 23:30