woensdag 9 juni 2010, 18.04 uur – Bart
Categorie: Algemeen

19 kilometer reizen om te stemmen

Het is een van de mooiere delen van Zuid-Holland om te wonen, maar daar moet je dan ook wat voor over hebben.
Tegenover een stembureau wonen en toch 19 kilometer verderop je stem uit moeten brengen.
In De Meije op de grens tussen Nieuwkoop en Bodegraven is dat helaas het geval.

Inwoners De Meije moeten reizen voor hun stem

In het buurtschap De Meije bij Bodegraven kunnen nog steeds niet alle kiesgerechtigden hun stem in hun eigen dorp uitbrengen.

Het buurtschap telt zo’n vierhonderd inwoners en ligt op de gemeentegrens van Bodegraven, Nieuwkoop en Woerden. Driehonderd Bodegraafse kiezers kunnen terecht in het stemlokaal in De Hollandsche Boerderij.

Tientallen Meijenaren moeten echter helemaal naar Nieuwkoop of Woerdense Verlaat rijden, omdat ze aan de Nieuwkoopse kant van de weg wonen. Zo zijn de overburen van het Bodegraafse stemlokaal elke verkiezing 45 minuten kwijt aan het heen-en-weer rijden om hun stem 19 kilometer verderop uit te kunnen brengen.

Volgens voorzitter van de kiescommissie in De Hollandsche Boerderij, Jaco Kastelein, heeft het voor Meijenaren ook weinig zin om hun stempas om te laten zetten in een kiespas: ‘Dan ben je net zoveel kilometers en tijd kwijt om een stempel te halen op het gemeentehuis’, zegt hij.

Kastelein ziet een oplossing in een grenscorrectie of een aanpassing in de basisadministratie, zodat alle kiesgerechtigden van De Meije in het vervolg in het Bodegraafse stemlokaal in De Hollandsche Boerderij mogen stemmen.
Bron RTV West

Reageren? »