donderdag 24 juni 2010, 23.30 uur – Bart
Categorie: Algemeen, Provinciale Statenzaken

het afscheidsproces bij de provincieboot

Ik schrok gisteren.
Gisteren moest ik de voorzitter van de commissie Bestuur en Middelen vervangen en op de agenda stond een stuk ter kennisname over de verkoop van de provincieboot.
En met die verkoop zijn wij het als SP erg eens, sterker, het was in de vorige statenperiode ons idee. En dat het provinciebestuur onze ideeën overneemt is altijd goed. Dat ze daar wat traag in zijn, dat went.
Maar daar schrok ik niet van. Ik schrok van het feit dat de VVD daar nog vragen bij had.

Want in de vorige periode was de VVD in twee kampen verdeeld.
Het ene kamp wilde de boot graag houden, want dat was zo makkelijk om de Volvo Ocean Race te bezoeken en het andere kamp wilde de boot graag verkopen, want de provincie heeft er geen enkel voordeel van. Hier schreef ik er al eerder over.
Na de verkiezingen zag ik dat bij de VVD de aanhangers van het zogeheten verkoopkamp in de meerderheid waren. Niet direct ten aanzien van de verkoop van de boot, maar bijvoorbeeld wel bij de subsidieverstrekking aan instellingen die bestuurders boven de Balkenendenorm betalen. De VVD steunde ons voorstel en dat was in de vorige periode ondenkbaar.
Dus de VVD is op een aantal punten een wat realistischer koers gaan varen met meer oog voor de samenleving en dat is winst. En die stroming kan wat mij betreft binnen de VVD niet genoeg ruimte krijgen.

Dus toen de VVD enkele vragen had over de verkoop van de provincieboot en welke vragen dat waren vreesde ik dat ze de boot alsnog wilden behouden.
Want ze zijn er bij de VVD op een bepaalde manier toch wel aan gehecht.

Al die uitjes al die jaren samen, de golven, het Zuid-Hollandse water tegen de boeg, de rekening die nooit kwam… Daar denken wij vaak iets te licht over. Een afscheidsproces heeft vaak veel tijd nodig.
Gelukkig was daar hun eigen gedeputeerde van Heijningen die de zorgen van de VVD weg kon nemen. En zo kon de fractie dan toch instemmen met de verkoop. En dat heeft nog een ander voordeel.

Nu kunnen we eindelijk echt zeggen: te weinig geld voor de RijnLandRoute? Dan verkoop je toch gewoon de boot?
Maar dat had ik waarschijnlijk niet moeten zeggen…

YouTube voorvertoningsafbeelding

En voor de liefhebbers van oude reclame: Kijk vanaf 3 minuten en 20 seconden…

Reageren? »